כללי התנהגות על רחבת הריקודים – הגרסא המלאה

לגרסת האינפוגרפיקה המקוצרת של האתיקט

כללי התנהגות על רחבת הריקודים, חוקי אצבע :

כבדו את עצמכם, את הפרטנר לריקוד, את האנשים על הרחבה ובקהילה בכלל. במידה ומשהו מפריע לכם – סמנו זאת בהתנהגות שלכם או העירו על כך. יש חוקים ואפשר גם לשבור אותם. כל עוד משהו מרגיש נח לכם, לשני הפרטנרים ולאנשים שסביבם – זה מצוין!

הזמנה לריקוד :

אם את רוצים לרקוד עם אדם כלשהו- קחו יוזמה והזמינו אותו. עשה זאת במילים ובאדיבות. אל תעבירו את האחריות למצוא אתכם לבן אדם השני.

  • דוגמא טובה : "הי, תרצה לרקוד?", "ערב טוב, אפשר להזמין אותך לריקוד?".
  • דוגמא רעה : להושיט יד ולחכות למישהו. למשוך מישהו בכח לרחבת הריקודים

אם לא מכירים את הבן אדם, מומלץ להציג את עצמך במהלך ההזמנה או במהלך הריקוד.

מי מזמין?

  • נשים, גברים וכל מה שביניהם. אם את\ה רוצה לרקוד, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא

להזמין מישהו.

  • יש אנשים שיותר ביישנים מטבעם ויש כאלה הדוגלים בתפיסה האומרת שגברים הם אלה

שצריכים להזמין. כך שאם לא מזמינים אותך לרקוד, אל תיקח\י את זה באופן אישי.

  • אין "מקומות שמורים". אם אתם רוצים לרקוד עם מישהו, תמצאו אותו והזמינו אותו. אל תעבירו

את האחריות הזו אליו – זה לא הוגן. הימנעו מניסוחים כגון "אתה חייב לי ריקוד" או "לא רקדנו

כבר זמן מה, אני מתחיל להיעלב…". שם המשחק הוא אסרטיביות, לא אגרסיביות פסיבית.

סירוב :

  • לכל אחד יש את הזכות לסרב לכל ריקוד, מכל סיבה. יש מגוון סיבות לכך שבן אדם לא רוצה לרקוד ברגע נתון – עייפות, שיחה מעניינת, המתנה לריקוד עם מישהו אחר. רובן המוחלט של הסיבות לא נוגעות לך באופן אישי. האדם המסרב אף יכול לבחור שלא להציג סיבה מיוחדת. דמיינו את עצמכם בסיטואציה שלו וקבלו זאת בהבנה.
  • אם אתם מתכוונים לרקוד מאוחר יותר עם האדם שסירבתם לו, מומלץ להוסיף "בוא/י נרקוד מאוחר יותר" או משהו בסגנון. אם אתם בוחרים להגיד זאת, התכוונו לכך.

 

סיום של ריקוד

  • בסיום השיר הודו לפרטנר שלכם על הריקוד.
  • לגיטימי להזמין את הפרטנר לריקוד נוסף.
  • במידה והריקוד הקודם היה קצר מאוד (התחלתם לרקוד באמצע השיר, השיר נקטע באמצע וכד') – מקובל להזמין את הפרטנר לריקוד נוסף.

מראה וריח

ריח :

  • סווינג הוא ריקוד חברתי שדורש יחסית לא מעט מאמץ פיזי. במהלך הערב מחליפים פרטנרים רבים. ללא קשר ליום שהיה לכם לפני כן, לאינטנסיביות של השיעורים באותו ערב, לפיזיולוגיה שלכם או כל דבר אחר – מומלץ בחום להתקלח לפני ערב הריקודים ולהביא חולצות להחלפה (1-2 בחורף, 2-4 בקיץ)  ודאודורנט בכל ערב, לרבות אירועים מיוחדים.
  • אנחנו מתרגלים מהר מאוד לריח של עצמנו. תבדקו את עצמכם במהלך השיעור\מסיבה – האם יש ריח לא נעים? אם אתם לא בטוחים, תשאלו חבר.  תזכרו, כל מה שאתם מרגישים, אלה שמסביבכם ובעיקר הפרטנר שלכם לריקוד מרגישים כפליים. תתחשבו בהם.
  • הקפידו הן על ריח גוף והן על ריח פה נעים במהלך הפעילות.

בגדים :

  • לרוב האנשים לא נעים לאחוז בכתף או גב חשופים ומזיעים במהלך ריקוד. הימנעו מלהגיע עם לבוש שחושף אזורים בהם צפוי להיות חיבור עם הפרטנר.
  • נעלי עקב בסגנון "סיכה" אינם רק לא נוחים לריקוד לרוב האנשים, אלא מהווים סכנה ממשית על הרחבה לא רק למובלת אלא גם לפרטנר ולסובבים. הימנעו מלנעול אותם.
  • אל תבואו יחפים. זה מגביל את התנועה ועלול להוביל לפציעות.
  • שיער ארוך ומפוזר נוטה להתעופף לכל עבר. צמות כבדות עלולות לפגוע בפרנטר שלכם תוך כדי סיבובים. כדאי לעצב את השיער שלכם באופן המתחשב כך.
  • הקפידו על הגיינה באופן כללי – שיתפו ידיים מפעם לפעם במהלך הפעילות. השתעלו לתוך המרפק ולא לכף היד. במקרה של מחלה התחשבו בסובבים אתכם.
  • הרגישו בנח להעיר לפרטנר שלכם במידה ויש משהו בהופעתו\ה שמפריע לכם או להזמין אותו\ה לרקוד לאחר שתיקן את ההופעה. אם אתם מחליטים להעיר למישהו, הקדישו מחשבה לאופן ההערה.
  • אנשים רבים מגיעים למסיבות הריקודים כאל אירוע מיוחד וחגיגי. בין אם המסיבה מתרחשת אחרי השיעורים,בבר או בכל מקום אחר – נסו להקפיד על לבוש מתאים. הדבר נכון כפליים במקרה שמוצהר קוד לבוש. דבר תורם להנאה שלכם ושל כל האחרים.

הריקוד עצמו

  • אחרי שהזמנתם מישהו לרקוד, הזמינו או לוו אותו למקום פנוי על הרחבה בזהירות. אל תפרצו אל מקומכם ברחבה בכח.
  • לכל זוג על רחבה יש את האזור בו הוא רוקד. הגודל והמיקום שלו משתנה בהתאם לשינויים על הרחבה כגון עומס ומהירות מוזיקה. יש להתייחס לאזור זה כאילו היה מרחב אישי של בן אדם ולכבדו בהתאם.

היתקלויות :

  • יש לנו אחריות על התנועה שלנו ושל הפרטנר שלנו על הרחבה. הן המובילים והן המובלות צריכים להיות מודעים לכיוון אליו מתקדמות/ נשלחות המובלות. על שני הפרטנרים להיות ערוכים להגן על עצמם ועל הפרטנר שלהם מהיתקלויות מיותרות, אף באמצעות עצירת תנועה או משיכת הפרטנר לכיוון מסויים במקרה של סכנה.
  • היה ונוצרה היתקלות, העריכו את הנזק במבט, תוך כדי ריקוד. אם הכל בסדר ואף אחד לא נפגע, התנצלו בנימוס. זה לא אומר שאתם בהכרח אשמים באירוע – זוהי פשוט הודעה מנומסת.
  • במידה והאדם הנפגע הפסיק לרקוד בעקבות הפגיעה, עצרו את ריקודכם גם אתם, העריכו את הנזק, התנצלו ותבחנו מה עשיתם לא נכון על מנת להימנע מכך בעתיד.
  • אם אתם מרגישים שמישהו אחר פגע בכם באופן שמצריך הערה, גשו והסבו את תשומת ליבו לכך בסיום הריקוד, בעיקר אם מדובר במשהו שקורה באופן שיטתי.
  • לימוד על הרחבה : הרחבה היא מקום אליו אנשים באים ליהנות אחרי השיעורים. להוציא המקרים המדוברים ביתר הסעיפים באטיקט (חיבור מכאיב, נגיעות לא מתאימות וכו') אל תציעו הערות טכניות על טיב הריקוד שלו\ה אלא אם כן נתבקשתם בפירוש ע"י הפרטנר מיוזמתו.
  • אריאלס, air steps, הנפות : המקומות הבודדים בהם תרגילים מגניבים אלו מתאימים  הם מעגלי יומולדת, ג'אמים והופעות. מטעמי בטיחות, אין לבצעם ברחבת הריקודים הכללית.

מעגלי יומולדת :

  • מטרת מעגלי היומולדת היא לתת מקום באור הזרקורים לאדם שחגג יומולדת ולאפשר לאחרים לרקוד איתו מעט. מקובל לייצר תחלופה של פרטנרים אך גם לאפשר לכל מי שרוצה לרקוד עם מי שחוגג. תנהגו באדיבות הן לחוגג והן לפרטנרים שלו\ה שבאו לפניכם ואחריכם. אין סיבה לנסות ולהצטרף בכל מחיר – תמיד תוכלו לרקוד עם החוגג לאחר מכן.

ג'אמים :

  • מטרתם היא לתת לאנשים אפשרות לעשות שואו ולהראות את הדברים החדשים שלמדו, ללא קשר לרמתם היחסית.
  • אם מתחיל להיווצר ג'אם, זה מנומס להפסיק את הריקוד הנוכחי ולהצטרף למעגל החיצוני (תמיד תוכלו לרקוד עם אותו אדם שוב לאחר סיום הג'אם).
  • כולם מוזמנים לג'אם להראות את יכולתם, מתקדמים ומתחילים כאחד. המטרה היא לתת שואו, להתבטא ולעשות שמח.
  • הצטרפות לג'אם : תאפשרו לזוג שנמצא בפנים זמן לרקוד. לפני שמצטרפים לג'אם בדקו – האם יש זוגות אחרים שנראים כאילו הם רוצים להצטרף והאם הם היו שם לפניכם.
  • ג'אם זה המקום היחידי על הרחבה (להוציא הופעות) בו ניתן לבצע אריאלס. אם אתם יודעים – תראו זאת!

סביבת ריקוד נוחה

  • מרחב אישי : לאנשים שונים יהיו הגדרות שונות למה זה מרחק נח מהפרטנר – בין אם בריקוד ובין אם בשיחה. מצד אחד, האחריות שלכם היא להציב את הגבולות הללו (להתרחק מעט בתוך ריקוד או בתוך שיחה ואף להעיר בעדינות). מצד שני, יש לכם האחריות לנסות לזהות את הסימנים הללו אצל אחרים ולכבדם.  אם אתם לא בטוחים – תשאלו ("האם זה נח ככה, או שאתה מעדיף חיבור רחוק יותר?").
  • קשר עין :

חלק משמעותי בחיבור ובתקשורת במהלך ריקוד אינו רק במגע, אלא גם במבט.  דרך העיניים אנו מקבלים ומעבירים מסרים לפרטנר, ובזכות העיניים אנחנו יכולים אנחנו יכולים למנוע התנגשויות.
קשר עין במידה הנכונה מחבר אנשים.  כשהוא מועט מדי, אחד הפרטנרים עלול להעלב או להרגיש שלא מתייסים אליו, ומצד שני, קשר עין מוגזם מהווה מעין "חדירה לטריטוריה האישית" ויוצר תחושה לא נעימה.  השתדלו תוך כדי ריקוד להסתכל על הפרטנר באזור שקרוב לפנים או לפלג הגוף העליון של הפרטנר, על מנת לשמר תקשורת בלי לגרום לתחושה לא נעימה. מדי פעם תנו מבטכם לרחבה

אל תשכחו לחייך מדי פעם 🙂

  • ייתכנו מצבים בריקוד (במהלך סיבובים לדוגמא) בהם תהיה בטעות נגיעה באיזורים מוצנעים. יש להימנע מהם ככל האפשר (ע"י שליטה במרחק מבן הזוג, תשומת לב למיקום הידיים ועוד). עם זאת, בגלל אופי התנועה בריקוד קשה מאוד להימנע מהם ב-100%. אם שמתם לב שזה קרה שלא במכוון, בעיקר כמה פעמים, אתם יכולים להבהיר זאת לפרטנר בסיום הריקוד (התנצלות מצד אחד או הערה מצד שני). במידה ואתם מרגישים שפרטנר מסוים נוגע בצורה לא מתאימה באופן קונסיסטנטי, הודיעו על כך לו או לצוות.
  • הטרדה פיזית או מילולית מכוונת (נגיעות, קללות, הצקות) מהווה עילה אפשרית להרחקה מרחבת הריקודים ומפעילות בית הספר בכלל.
  • חיבור : השאיפה שלנו בריקוד הסווינג היא ליצור הובלה\מובלות שנוחים לשני הפרטנרים. עם זאת, לאנשים שונים תפיסות שונות לגבי האופי והעוצמה של החיבור שנח להם. נסו להרגיש את החיבור עם הפרטנר שלכם ולהתאים את עצמכם אליו. במידה ואתם מרגישים שהחיבור שמישהו יוצר תוך כדי ריקוד הוא לא נח או אף מכאיב, הדרך היחידה לשנות זאת היא להעיר לו על כך בעדינות ("אני מעדיף\ה חיבור קצת יותר רך", "האופן בו אתה עושה את התנועה הזו מכאיב לי"). אם אתם בצד המקבל של הערה כזו, קבלו זאת בהבנה ונסו לראות כיצד אתם יכולים לשפר את הריקוד שלכם – בין אם באמצעות שאלה למי שהעיר או התייעצות עם הצוות (שישמח לעמוד לשרותכם בנושא זה).

מסמך הנ"ל כולל התבססות נרחבת על התוכן מתוך הבלוג של בובי וייט, ששמח לשתף פעולה עם תרגום מאמרו לעברית באתר
Swing it (לשעבר הולי לינדי לנד). תודה רבה לדפנה בן יהושע על התרגום, למאיה, עופרי ושירלי על ההערות והתיקונים!

swungover.wordpress.com/2013/09/23/swing-101-etiquette-floorcraft